Teaterglimtar

Vår 100-åring har många spännande vinklar och vrår, både ur arkitektonisk och teaterteknisk synvinkel. Vi har filmat korta snuttar från olika ställen i vårt fina hus.

Lorensbergsteatern byggdes på bara 6 månader, men det fanns en stor ambition, att allt skulle vara så modernt som möjligt. Det finns flera ställen i huset, där vi faktiskt använder oss av den 100 år gamla tekniken. Förvisso renoverad, men den utnyttjas på samma sätt som den var avsedd.

Mycket av den teatertekniska terminologin härrör sig från segelfartygens tid. Detta på grund av att det ofta var sjömän som arbetade på teatrar under vinterhalvåret, för århundraden sedan. Det är tackel, rå, rep och tåg. Skrock är lika vanligt inom teatervärlden som i vanliga livet, bl a får man inte vissla på scen, om det inte ingår i föreställningen, då kan man få något i huvudet. Det kommer sig av att sjömännen var vana att kommunicera på fartygen med hjälp av visslingar.

Som nästan alla gamla hus har vi också ett spöke. Vi har döpt honom till Lorens. Han har sin plats högt upp på vinden och sitter och tittar ut på publiken när de anländer till teatern. Han gör lite bus också, men det är en annan historia...

Huset används ju också som produktionskontor och hemmascen för Galenskaparna och After Shave och deras historia. Andra teaterperioden har också några spännande och/eller vardagliga saker att visa. Klädförråd, kontor och modern teaterteknik.

 

Modern följespot, den lampa som sköts av en person och lyser på specifika saker eller personer.
De spröjsade fönstren finns överallt i hela huset, här på väg ner till toaletterna.
Vinden, precis som hemma, blir avlastningsplats för allt som ska sparas, men...
I källaren hänger kostymer i rader, från Galenskaparnas och After Shaves produktioner.
Alla kostymer sparas inte, men alla som innehafts av en specifik karaktär bevaras.
Den enorma kristallkronan består av 6000 prismor av Böhmisk kristall. Ovanifrån. Vem vill byta glödisar?
Vårt husspöke Lorens, sitter i sin korgstol och betraktar publiken som anländer till teatern. Ovanför restaurangen.
I restaurang Lorens Bar finns en fotoutställning från alla tre epokerna i teaterns historia.
I Lorens Bar, gamla praktfoajén, hänger kopior av originaltakkronorna. Handgjorda i Gränna.
De spröjsade balkongfönstren ger fin utsikt över grannen Park Avenue Hotel. Från Lorens Bar.
Knut Ström, berömd scenograf målade fonder på försök nere i det som idag är sprinklercentral. Undras till vilken produktion på 20-talet?
Orkesterdiket har använts till mycket mer än orkester, bassäng och Herr Moros iskista bland annat.
I orkesterdiket finns rester kvar från bassängen i Alla ska bada (19997-99)
Utsikt från det ovala vindsfönstret mot Stadsteatern.
Paraplytavlorna målades ursprungligen till film Den Enskilde Medborgaren.
I sprinklercentralen, är det utmärkt akustik för blåsarna att repetera.
Från taket på teatern är det fin utsikt.
Grannen Stadsteatern filmad från taket på Lorensbergsteatern.
Tågvind. Högst upp ovanför scenen förankras lingångarna. Här blandas gammal teknik med ny.
Gammal anteckning från förr om avstånd mellan lingångshjulen. Viktig information även nu.
Vinden ovanför övre foajén. Här förvarades alla kostymer förr. Idag är de i källaren.
I Lorens hörna på vinden finns också den gamla flaggstången som stacks ut genom en av fönsterrutorna. Vi önskar oss en ny!