Hur köper jag biljetter?
Enklast köper du dina biljetter direkt här på vår hemsida www.lorensbergsteatern.se. Biljetterna betalas med kort eller swish.
Du kan också ringa vår biljettkassa 031-708 62 00 och boka dina biljetter. Bokade biljetter ska oftast betalas inom 10 dagar, ibland tidigare. Biljetterna betalas sedan online via en betallänk, via bankgiro eller i biljettkassan med kort.
När går det att ringa till Biljettkassan?
Biljettkassan har telefontid tisdagar kl 14-17.
När är kassan öppen?
Biljettkassan är öppen för besök 2 timmar innan föreställning.
Kan jag köpa biljetter någon annanstans?
Du kan köpa biljetter här på vår hemsida och hos vårt ombud Pusterviks Biljetter, Järntorgsgatan 12 i Göteborg.
Har ni avbokningsskydd eller ombokningsskydd?
Vi säljer ett ombokningsskydd till föreställningar med fler än ett datum. Har du köpt ett sådant ger det dig möjlighet att senast 3 dagar före föreställningsdagen boka om din biljett till en annan speldag. Byte kan endast ske till samma produktion. Eventuell prisskillnad betalas av kunden. Ombokningsskyddet kan bara användas en gång per köpt biljett och återbetalas inte vid inställd föreställning.
Ombokning av biljett hjälper vi dig med i Lorensbergsteaterns biljettkassa 031-708 62 00 eller [email protected]
Kan jag avboka min biljett?
Nej, köpt biljett återlöses inte.
Om en föreställning är slutsåld tar vi gärna emot din biljett i biljettkassan och försöker sälja den åt dig. Lyckas vi sälja den får du tillbaka hela biljettpriset minus 40 kronor i administrationsavgift.
Hur köper jag biljetter via hemsidan?
Alla lediga platser är vita. Klicka på de platser du vill ha och kontrollera sedan att du bokat rätt genom att titta i varukorgen längst upp till höger. Vill du ta bort någon plats klickar du på den platsen i salongsplanen (platsen blir då vit igen), vill du ändra biljettkategori (om det finns flera att välja på) gör du det genom att klicka på pilen vid varje plats i varukorgen som du ser längst upp till höger.
Det går inte att lämna en singelplats, så du kan alltså inte boka två av tre platser.
Du kan betala direkt med kort och swish. Därefter får du ett mail med kvitto och länk för att ladda ner/skriva ut dina biljetter.
Jag har betalat men har inte fått några biljetter?
Ibland händer det att våra biljettmail hamnar i mottagarens skräppost, så kolla att de inte hamnat där. Tänk på att se efter redan i samband med betalningen eftersom skräpposten vanligtvis rensas automatiskt efter ca 10 dagar. Hittar du dem inte i skräpposten, kontakta oss så skickar vi om dem.
Finns det väntelista för utsålda föreställningar?
Vissa föreställningar har väntelista och det ser du när du försöker boka biljetter till den föreställningen. Finns det ingen väntelista kontakta biljettkassan med jämna mellanrum för att se om det kommit in återbud.
Vad händer om en föreställning ställs in eller flyttas?
Om en föreställning ställs in eller flyttas meddelar vi detta via mail och/eller telefon. Du får då också information om eventuell ersättningsföreställning samt hur du får biljettpengarna återbetalda.
Har du köpt biljetten via någon annan än Lorensbergsteatern eller Pusterviks Biljetter så är det denne du ska kontakta för återbetalning. Lorensbergsteatern har bara uppgifter om vem som köpt biljetten från början, inte eventuell andrahandsköpare.
Är det ok att köpa biljetter av en andrahandsförsäljare?
Vi tar starkt avstånd från andrahandsbolag där man organiserat säljer biljetter vidare till överpriser. Dels lägger de på extra avgifter, dels finns det ingen garanti för att biljetterna är äkta. Vi rekommenderar alla att bara köpa biljetter via artistens eller spelställets hemsida. Där länkas du rätt och kommer till de officiella köplänkarna.
På populära evenemang har vi börjat med personliga biljetter på grund av problemen med otillåten andrahandsförsäljning.
Hur lång är föreställningen? Och är det någon paus?
Du hittar all information om föreställningen här. Om informationen du söker inte finns på hemsidan så har vi inte fått den av arrangören än. Ibland får vi informationen nära inpå föreställningen, så titta gärna igen.
Tillkommer det några serviceavgifter på biljettpriset?
Alla biljettpriser som visas på vår hemsida är bruttopriser, det vill säga det tillkommer inga ytterligare avgifter.
Jag har glömt min biljett hemma. Vad gör jag?
Har du glömt din biljett, gå till biljettkassan så hjälper vi dig.
Hur fungerar ett presentkort?
Presentkort på valfri summa kan köpas både i biljettkassan och på hemsidan. Presentkortet är giltigt 1 år från inköpsdatum och kan användas vid köp av biljetter, souvenirer i biljettkassan samt mat och dryck i vår restaurang Lorens Bar. Vid köp av presentkort får man med en pin-kod som behövs för att kunna använda presentkortet online. Har du inte fått någon pin-kod, kontakta biljettkassan.
Kom ihåg att presentkortet måste tas med för att det ska kunna nyttjas!
Det går bra att förlänga presentkortet med ytterligare ett år, bara det görs innan presentkortet går ut. Biljettkassan hjälper dig med detta.
Om du ska använda presentkortet i Lorens Bar ber vi dig gå förbi biljettkassan innan du går upp till restaurangen och få beloppet verifierat. Detta för att spara tid vid betalningen.
Tillgänglighet för rullstolsburna
Vi har fyra platser för rullstolar i salongen, ytterst på rad 2 och 5 på parkett. Dessa platser kan endast bokas via biljettkassan (031-708 62 00). Två av dessa, de på rad 5, är även anpassade för permobil.
Det finns en ramp för rullstolar till höger om teaterns huvudentré, mot Stadsbiblioteket.
Biljettpriset för ledsagare är oftast 50 kr.
Tillgänglighetsanpassad toalett med nödlarm finns i foajén.
Salongen
Teatersalongen har inga pelare eller annan inredning som skymmer sikten.
Det finns två sektioner på parketten (bänk 1-10 och bänk 11-18) och en på balkong. Balkongen når du genom att använda trappan.
I salongen finns minst ett trappsteg till alla rader utom rad 1,2 och 5 på parkett. Alla rader sluttar ner mot scenen.
Insläpp
Kom i god tid! Vår rekommendation är att du är på plats ca 30 minuter innan föreställningen börjar.
Vi kan inte garantera insläpp efter föreställningens start. Kommer du sent, kontakta foajépersonalen vid ankomst så visar de in dig i salongen när det är lämpligt utan att störa pågående föreställning. Det kan även bli så att du får sitta på en annan plats än den du bokat.
Väskor
I dagsläget har vi inget generellt väskförbud. Däremot har vi ett förbud på stora väskor i salongen, av brandutrymningsskäl. Alla större väskor (större än en A4) ska lämnas in i garderoben, sedan i höstas tittar vi dessutom igenom alla väskor.
Garderob
Garderoben är i entréplanet. Den öppnar i samband med att restaurangen och/eller baren öppnar.
Det kostar 40 kr per jacka att hänga in.
Vissa föreställningar kräver att alla hänger in sina ytterkläder (detta på grund av utrymningsskäl). Fråga gärna när ni kommer.
Garderoben är bemannad under hela föreställningen, även under pausen.
Hörslinga
Teatern har en magnetslinga (T-slinga) som installerades år 2015. Den går under varje stol i salongen och ger ett så optimalt ljud som det går med dagens teknik. De stolar som har sämst täckning är ytterplatser på balkong samt hela bänk 8, 9 och 10 på balkong. Det är även sämre täckning på några kantplatser på övre parkett. Kontakta gärna biljettkassan vid bokning, så hjälper vi dig att välja plats.
Om du har en hörapparat som kan ställas i olika lägen, skall den ställas i läge T. Många moderna hörapparater känner själva av vilket läge som ska användas och då finns inget T-läge att ställa in.
Fotografering och ljudupptagning
Det är inte tillåtet att fotografera eller göra inspelningar, varken ljud eller video, under föreställningar.
Mobiltelefoner
Mobiltelefoner ska vara avstängda under föreställning. Tänk på att även ljuset från mobilen kan störa andra gäster runt om i den släckta salongen, vänligen respektera detta.
Borttappat
Om du glömt eller tappat något under föreställningen och kommer på det senare, kontakta biljettkassan på [email protected] eller 031-708 62 00. Tänk på att vi inte sparar upphittade föremål för alltid utan max en säsong.
Missnöjen och klagomål på evenemang
Ibland kan det hända att sikten från en viss plats skyms av exempelvis teknik- och scenutrustning som tillkommit under scenbygget. I sådant fall eller vid andra problem med platserna såsom störningar från andra gäster, ber vi dig att snarast möjligt ta kontakt med personalen på teatern så att de kan hjälpa dig. Skulle av någon anledning missnöjet kvarstå och du väljer att lämna teatern, ska du vända dig till personalen. Eventuella klagomål ska alltså framföras på till personalen på plats innan du lämnar teatern.
Restaurang Lorens Bar
Vår restaurang Lorens Bar har öppet i samband med nästan alla föreställningar. Vi rekommenderar att ni bokar bord. Detta görs via mail till [email protected] eller per telefon till biljettkassan 031-708 62 00.
Servering finns även i Lilla baren på entréplanet. Vi har fullständiga rättigheter på teatern.
Det är inte tillåtet att ta med alkohol in i salongen och inte heller att ta med utanför teatern.
Menyn ändras varje säsong. Aktuell meny hittar ni här.
Pausbokningar
Slipp köerna i pausen genom att beställa din pausfika redan när du kommer till teatern. Du beställer vad du vill ha i Lilla Baren, betalar och får en anvisad plats där det du beställt kommer att stå uppdukat.
Teatern ligger på Karl Gerhards Plats 1 (infart från Södra vägen 37) i Göteborg.
Parkering
Intill teatern ligger ett parkeringsdäck, med infart både från Södra vägen och Berzeliigatan. Vid infarten från Södra vägen finns två stycken handikappsparkeringar.
Närmaste större parkering är Heden.
Kollektivtrafik
Närmsta hållplatser är Berzeliigatan och Götaplatsen. Berzeliigatans hållplats trafikeras av spårvagnslinje 4 och 5, buss 18, X4 och Röd-expressbuss. Götaplatsen trafikeras av buss 60.